Autolening voor een tweedehandswagen: benzine of diesel

Geld lenen voor een tweedehandswagen: benzine of diesel?

Begin dit jaar doken overal nieuwsberichten op dat een autolening nog nooit zo goedkoop was. Verschillende banken sprongen mee op de kar van het Autosalon en boden lage rentes aan, maar ook nu vallen er nog goede deals te sluiten. Er zit echter een klein addertje onder het gras: vaak gelden die goedkopere tarieven enkel voor wagens tot en met 3 jaar oud of ‘propere’ wagens. Hoe kies je dan een tweedehandswagen?

Je kan het best beginnen met voor jezelf een budget op te stellen. Los van de aankoopprijs, komen er namelijk nog heel wat kosten bij kijken. Je hebt eenmalig geld nodig voor de aanvraag van de kentekenplaat (€30), het inschrijvingsbewijs (€26) en de belasting op de inverkeerstelling die afhankelijk is van je leeftijd, het vermogen van je auto en het gewest waar je woont. Vervolgens zijn er ook de kosten die regelmatig terugkeren zoals brandstof, verkeersbelasting, onderhoud, inspecties, eventuele reparatiekosten en de verzekering.

Tip: Maak een gratis simulatie

AanbiederMin leningMax leningGratis vrijblijvende simulatie (tip)
€ 1200 € 75.000
€ 5001 € 50.000
€ 500,01 € 25.000
Let op: geld lenen kost ook geld!

De prijs voor een verzekering ligt hoger bij een nieuwe auto dan bij een tweedehandswagen. Daarom is het belangrijk goed na te gaan wat voor wagen bij jou past. Zoek je een kleine stadswagen die je overal kan parkeren of heb je regelmatig heel wat materiaal te vervoeren? Bestudeer de cilinderinhoud, pk, brandstof en emissie van de wagen die je overweegt. Uit een onderzoek van Car-Pass blijkt dat 80 procent van de jongeren onder de 35 jaar kiest voor een tweedehandswagen en een op de twee ondervraagden kocht al een auto op 20-jarige leeftijd. Vaak doen zij dit met de hulp van hun ouders of een autolening.

Diesel versus benzine

Eind dit jaar zal een dieselauto niet langer voordeliger zijn dan een benzinewagen. Die voorspelling deed Maarten Matienko van VAB in Het Nieuwsblad. Zo’n 5 jaar geleden was er nog een kloof van ruim 20 eurocent prijsverschil, terwijl die nu gekrompen is tot een verschil van 1 eurocent. De kans is groot dat tegen september of oktober diesel duurder zal zijn dan benzine. Het enige voordeel dat dan nog rest, is dat je motor dan minder verbruikt. Wie vaak hele lange afstanden aflegt, is beter af met diesel. Maar wie zijn auto gebruikt voor korte ritjes in de stad, kiest beter voor benzine.

Hybride of elektrisch

Daarnaast heb je nog 2 andere opties, namelijke de hybride en de elektrische wagen. Een hybride heeft ook een traditionele benzinemoter, maar wekt daarnaast elektriciteit op door te remmen. Zo rij je korte afstanden op de elektrische motor en schakel je bij langere rechte stukken snelweg automatisch over op benzine. Het grote nadeel aan de hybride is de duurdere aankoopprijs en de beperkte mogelijkheden om een tweedehands exemplaar aan te schaffen. Dat speelt dan ook een rol bij het verkrijgen van een autolening.

De meest milieuvriendelijke optie is uiteraard de volledig elektrische wagen en die gaat gepaard met een aantal fiscale voordelen in Vlaanderen. Zo is er de zero-emissiepremie die dit jaar nog 3.000 euro bedraagt, maar tegen 2020 volledig zal verdwijnen. Daarnaast geniet je van een verlaagde verkeerstaks én is elektriciteit goedkoper dan benzine of diesel. Nadeel is natuurlijk dat de aankoopprijs veel hoger ligt.

Voor je een autolening aangaat bij de bank, kan je dus beter alles goed op een rijtje zetten. Denk goed na over welk type tweedehandswagen je nodig hebt en waarvoor je hem gaat gebruiken. Dan bepaal je het budget dat je nodig denkt te hebben, inclusief kosten die je na aankoop nog zal hebben. Met die totale geldsom in je hoofd, stap je naar de bank voor de beste autolening voor jouw wagen. En onthoud dat geld lenen ook geld kost.

Laat een antwoord achter

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.