Handleiding: ga zonder papieren door het leven - Rekening.be

Handleiding: ga zonder papieren door het leven

 

Vandaag de dag hoor je voortdurend mensen klagen over het feit dat ze bedolven worden onder papierwerk dat er bij hen op de deurmat valt. Denk maar eens aan de talloze aanbiedingen die van tijd tot worden verspreid door: kredietkaartaanbieders, catalogi van uiteenlopende bedrijven, rekeningen die je moet betalen, allerlei paperassen van verzekeringen, verzoeken om een goed doel te steunen en nog heel veel meer. Je brievenbus zit dan ook meestal elke dag behoorlijk vol met onnodige stukken.

Overal papieren

Golden retriever dog sitting at front door holding newspaperNaast een heleboel onnodig papierwerk, zijn er uiteraard ook veel andere papieren die je wel goed moet bewaren, zoals medische dossiers, inkomsten gegevens, voordeelbonnen, interessante nieuwsartikelen en tijdschriften. Papieren worden om die reden nog al eens torenhoog opgestapeld. Hoe goed je deze stapels ook hebt georganiseerd, doorgaans zullen ze na één keer een bepaald document zoeken, volledig door elkaar komen te liggen. Een heleboel mensen worden dan ook horendol van allerlei rondslingerende papieren die ogenschijnlijk overal op lijken te duiken, zelfs als je deze net nog geordend hebt.

Als de bovenstaande situatie je bekend in de oren klinkt, dan wordt het de hoogste tijd om te beginnen met een gedegen opruiming en ordening van je papieren. Bij voorkeur ga je zelfs zo ver dat je huishouden volkomen papiervrij wordt en er beduidend minder rommel rond zal slingeren in huis.

Milieuvriendelijk

Als bijkomend voordeel van het papierloos door het leven gaan, is dat je het milieu er aanzienlijk mee zult ontzien. De productie van alle ongewenste stukken die in brievenbussen terechtkomen is verantwoordelijk voor de vernietiging van 100 miljoen bomen op jaarbasis. Jaarlijks wordt je immers bedolven onder ongeveer twintig kilo aan papier, waarvan ongeveer de helft direct bij het oud papier zal belanden en niet eens wordt ingezien. De afvalproductie die het gevolg is van de verzending van ongewenste poststukken zal bovendien ongeveer 28 miljard liter water per jaar opslorpen. De bovenstaande cijfers hebben echter alleen maar betrekking op de ongewenste poststukken en drukwerk dat steeds weer in je brievenbus wordt gestopt. De informatie met betrekking tot rekeningen, brieven en andere vormen van gewenste post is hier echter niet bij inbegrepen.

Behalve dat je kunt helpen om het milieu minder te belasten, kun je als je overstapt naar een papierloos leven, ook tijd besparen. Op het ogenblik dat je zonder papier door het leven gaat, hoef je geen tijd meer te steken in het sorteren van poststukken, of in elk geval een stuk minder dan voorheen. Daarbij komt verder nog dat je geld kunt besparen door papier buiten je huis te houden. Catalogi, tijdschriften en kredietkaartaanbiedingen zullen je namelijk alleen maar extra verleidingen opleveren die doorgaans extra geld uit je zak kloppen. Zodra dergelijke verleidingen niet meer op je deurmat vallen, zal de kans om ten prooi te vallen aan deze reclames fors afnemen en zul je aardig wat geld kunnen besparen.

Tips voor en leven zonder papier

Woman Relaxing With Newspaper At HomeDoor te beoordelen of je één of meerdere tips, die hieronder worden genoemd, je kunnen helpen om zonder papier door het leven te gaan, ben je eigenlijk al een behoorlijk eind op de juiste weg. Door vervolgens de tips en adviezen eruit te pikken die je ook echt toe kunt passen, zal je plan om papierloos verder te leven al echt vorm beginnen te krijgen. De wil om je levensstijl aan te passen, is namelijk essentieel om te kunnen slagen.

Verder moet je je niet gefrustreerd gaan voelen door de moeite die het wellicht kost om zonder te gaan leven. De overgang naar een huishouden zonder papieren vraagt namelijk aardig wat geduld en een zeker doorzettingsvermogen. Het kost eveneens de nodige tijd om alle afzenders van het papierwerk te bewegen om hun zendingen te beperken, of helemaal stop te zetten. De tijd die je echter besteedt aan het doorgeven van wijzigingen met betrekking tot de toezending van allerlei papieren, zal in de nabije toekomst absoluut zijn vruchten af gaan werpen.

Verwijderen van gegevens uit junkmaillijsten

De hoeveelheid brievenbusvulling die je elke dag weer aantreft, kun je verminderen door je persoonlijke gegevens te verwijderen uit verzendings- en cataloguslijsten. Er zijn tegenwoordige speciale diensten die je kunnen helpen om je af te melden voor verzendingslijsten en zo de stroom van inkomende poststukken te beheren. Daarna zul je minder, of zelfs helemaal geen, ongewenste post meer binnenkrijgen en zullen ook alleen persoonlijke aangevraagde catalogi in je brievenbus aan worden getroffen.

Het is tegenwoordig dus prima mogelijk om controle uit te oefenen op de hoeveelheid post die naar je huisadres wordt gestuurd. Je kunt zelfs kiezen wat je juist wel, en wat je niet, op je deurmat aan wilt treffen. Zodra je vast hebt laten leggen welk papierwerk je buiten de deur wilt houden, dan kun je besparen op de kosten voor het afvoeren van huiselijk afval en tevens de uitstoot van broeikasgassen terugbrengen doordat je je uit hebt geschreven van verzendingslijsten.

Meld je aan u voor digitale reclames

Wanneer je je aanmeldt voor het ontvangen van digitale reclames in plaats van deze elke steeds weer in papiervorm binnen te krijgen, dan betekent dit een enorme vermindering van papierverspilling. Doordat steeds meer bedrijven digitale post toe gaan sturen, zal dit dan ook op de langere termijn leiden tot de vermindering van houtkap, uitstoot van broeikasgassen en nog een heleboel andere belastende factoren voor het milieu.

Het aanmelden voor een digitale reclame kan snel en gemakkelijk op de websites van steeds meer bedrijven. Hierbij heb je doorgaans wel een aantal persoonlijke gegevens nodig om de registratie te kunnen voltooien en een persoonlijk account aan te maken. De tijd die het kost om al deze online accounts aan te maken om digitale reclames te kunnen ontvangen, is weliswaar aanzienlijk, maar het resultaat zal al snel merkbaar worden: in je huis zal immers op korte termijn veel minder papier aanwezig zijn.

Online betalen van rekeningen

Financiële instellingen bieden vandaag de dag hun klanten vaak de mogelijkheid om online te bankieren. Daarnaast komen er steeds meer diensten waarmee je rekeningen online kunt bekijken en betalen. Denk maar eens aan alle kabelmaatschappijen, nutsbedrijven, en nog een heleboel andere instellingen die klanten op deze manier vragen om zo hun rekeningen te betalen. In een heleboel gevallen krijgen klanten zelfs de mogelijkheid om zich aan te melden voor de automatische betaling van rekeningen en zo van nog meer comfort te genieten.

Het online betalen van rekeningen kan echter lastig zijn voor mensen die gewend zijn deze rekeningen persoonlijk te betalen. Sommige mensen hebben bovendien geen vertrouwen in de veiligheid van websites en ontvangen liever een papieren rekening om betalingen te kunnen verrichten. Je moet je echter ook bedenken dat de betaling van papieren rekeningen er ook, op de ene of andere manier, gebruikgemaakt zal worden van een internetverbinding.

Online betalingen via de website van een bedrijf zal in de regel leiden tot een automatische verzonden e-mail die dienst doet als ontvangstbewijs. Banken en kredietinstellingen beschikken over informatie met betrekking tot de betalingen die je in een online account hebt gedaan en ook hebben ze meestal inzage in je elektronische afschriften.

Sorteren en recyclen van papieren

Beautiful nature at morning in the misty spring forest with sun raysOp het moment dat je eenmaal gestopt bent met het ontvangen van ongewenste poststukken, je aan hebt gemeld voor digitale post en begonnen bent met het online betalen van rekeningen, dan moet je de aanwezige papierstapel gaan sorteren. Sorteren van papierwerk is namelijk, samen met opruimen en organiseren, essentiële stappen om een leven zonder papier te kunnen verwezenlijken. In sommige gevallen betekent dit dat je je dient te storten op een saai, vervelend en zelfs enorm karwei dat je later zeker een geweldig voldaan gevoel zal bezorgen als het eenmaal achter de rug is.

Bij voorkeur ga je kleinschalig van start omdat dan de kans van slagen het grootst zal zijn. Door steeds een kleine stapel papieren te sorteren per dag blijft de klus namelijk overzichtelijk. Door tevens elke dag een paar kranten weg te gooien zal ook deze stapel na enige tijd volledig zijn verdwenen. Bij het weggooien van kranten is het wellicht leuk om je te bedenken dat ongeveer 80 procent van alle kranten slechts één keer wordt ingezien. Vertrouwelijke papieren dien je, om je privacy en identiteit te beschermen, altijd eerst te versnipperen voordat je deze weggooit.

Terwijl je je op de sorteerklus stort kun je een bepaalde manier in gedachten houden om daar een zeker systeem in aan te brengen. Je kunt bijvoorbeeld aparte ordners gebruiken om rekeningen, belastingpapieren, aan investeringen gerelateerde informatie en papieren met een emotionele waarde, gesorteerd op te bergen. Papieren die enige actie of beslissing nodig hebben, kun je natuurlijk weer in een andere ordner bewaren. Indien je binnen de twee minuten kunt beslissen, dan dien je dat ook direct te doen tijdens het sorteren van papierwerk. Wanneer een papier echter een bepaalde actie of beslissing vraagt die meer dan deze twee minuten vereist, dan moet je een moment plannen om dit op een later tijdstip nader te bekijken en de nodige actie te ondernemen.

Sorteren van papieren kan erg opluchtend werken, maar je mag hierbij niet vergeten dat je met een lange termijn project bezig bent. Het is dan ook niet verstandig om je tot doel te stellen om alle papieren in je huis in één dag gesorteerd te hebben. Dit zal je immers alleen maar gaan ontmoedigen en uitputten. De kans van slagen zal als gevolg hiervan ook een stuk kleiner worden dan wanneer je ruimschoots de tijd neemt voor de sorteerklus. Door gewoon rustig door te werken, zul je al snel merken dat de stapels papieren zienderogen minder worden.

Digitaliseer belangrijke documenten

Documenten die je wilt bewaren dien je eerst in te scannen en vervolgens elektronisch op te slaan op de harde schijf van je computer. Het scannen van oude documenten je namelijk een hoop ruimte en zal de aanwezige rommel; zienderogen verminderen. Echter op het ogenblik dat niet de juiste naam aan deze documenten geeft, dan kan het op een later tijdstip terugvinden een helse klus worden. Je doet er dan ook goed aan om een bepaald systeem te bedenken om alle documenten die je wilt bewaren van een naam te voorzien. Zo kan bovendien het scannen en bewaren van documenten een stuk eenvoudiger verlopen. Door bijvoorbeeld een hoofddocument te maken en op te slaan, kun je erg worden geholpen bij het navigeren in een online archiveringssysteem. Je zou onder andere opmerkingen kunnen gebruiken voor documenten waarvan je vermoedt dat je deze niet alt meer terug zou kunnen vinden en deze in het hoofddocument kunnen zetten.

Om gedigitaliseerde documenten op te slaan, kun je eveneens gebruikmaken van een extern geheugen, zoals een externe harde schijf of een geheugenstick. Belangrijke documenten kun je bovendien beter op meerdere plaatsen bewaren, zoals op je computer, een externe back-up schijf en eventueel nog op een geheugenstick. De externe opslaglocatie met de back-up van bestanden zou je zelfs onder kunnen brengen in het huis van een familielid of een goede vriend. Het is echter wel noodzakelijk dat je altijd gemakkelijk toegang kunt krijgen tot deze externe opslag in geval van nood.

Scans van belangrijke foto’s en documenten zou je eventueel ook op kunnen slaan op een groot aantal betrouwbare online back-upwebsites, zoals Dropbox. Het scannen en het archiveren van al je digitale documenten is overigens een tijdrovend klus waar je de nodige tijd voor in moet plannen. Overhaasten si in dit geval zeker niet aan te bevelen: rustig werken en steeds een paar documenten op een dag verwerken, is ruim voldoende en zal ervoor zorgen dat je niet gefrustreerd of onnauwkeurig aan de slag gaat. Je kunt echter wel wat tijd besparen door een externe partij in te huren voor deze klus. Je moet dan wel bereid zijn om hier de nodige kosten voor te maken.

Digitale notities maken

Een heleboel mensen gebruiken boodschappenlijstjes die vaak snel op een papiertje zijn gekrabbeld. Vandaag de dag echter worden ook steeds vaker tablets en Smartphones gebruikt om notities te maken. Dit is niet alleen een stuk eenvoudiger, maar ook erg gunstig als je minder papier in je huis wilt hebben. Je kunt je smartphone of tablet bijvoorbeeld gebruiken voor het maken van:

  • korte lijstjes,
  • agendapunten,

Als extra voordeel kan hierbij worden genoemd dat de meeste mensen tegenwoordig een smartphone op zak hebben en dus ook altijd de notities bij de hand hebben.

Smartphones en tablets zijn dan ook een enorme hulp bij het besparen van papier. Bovendien zijn er meerdere manieren om deze devices voor dit doel te gebruiken. Doordat je altijd belangrijke documenten en notities bij de hand hebt, is het in een heleboel gevallen niet meer nodig om deze af te drukken. Er zal dus minder papier worden verspild en daarnaast kun je steeds weer nieuwe aantekeningen toevoegen waar en wanneer je maar wilt.

Digitaliseer je handtekening

Clipboard and penSoms krijg je een e-mail binnen met een bijgevoegd document dat ondertekend moet worden. Wanneer je nog geen digitale handtekening hebt, dien je dit document dus eerst af te drukken, te ondertekenen, te scannen en vervolgens weer op te sturen. Het kan allemaal echter veel eenvoudiger, en voor minder papierverspilling zorgen, als je een gedigitaliseerde afbeelding van je handtekening bewaard op je computer en eventuele andere devices die je regelmatig gebruikt. Je doet dit door een papier met daarop je handtekening te scannen en op te slaan. Op het ogenblik dat je handtekening op een, per e-mail toegezonden, document moet worden gezet, kunt je deze digitale handtekening zetten in plaats van het document eerst af te drukken. Als je een viltstift gebruikt om je handtekening te zetten dan weet je bovendien zeker dat deze ook in de gedigitaliseerde versie duidelijk en goed leesbaar zal zijn.

Nadenken over abonnementen

Door abonnementen op het papieren tijdschriften en kranten op te zeggen, kun je de hoeveelheid papier in huis niet alleen drastisch verminderen, maar eveneens geld besparen. Het is dan ook uitermate zinvol om na te denken over het afsluiten van een digitaal abonnement op het ogenblik dat een tijdschrift- of krantenabonnement is verlopen. Door te kiezen voor een digitale versie ben je milieubewuster bezig, terwijl je toch hetzelfde nieuws binnenkrijgt. Abonnementen die niet de moeite waard lijken, kun je dan tevens meteen afzeggen en zo nog meer geld besparen.

Neem je printgedrag en papiergebruik onder de loep

Zoeken naar manieren om te besparen op je printkosten en papiergebruik is zeker rendabel. Op het moment dat je bijvoorbeeld elk jaar een kerstwens afdrukt om naar familie en vrienden te sturen, dan kun je ook overwegen om deze opslaan als een PDF en het bestand vervolgens e-mailen in plaats van per post te versturen. Ook kun je in plaats van een dure verjaardagskaart met enveloppe kopen, ook een elektronische wenskaart verzenden. Er zijn zelfs een heleboel websites actief waar je gratis digitale wenskaarten kunt maken en versturen.

Het is overigens ook mogelijk om papier te besparen als je een document afdrukt, namelijk door de lettergrootte van het document terug te brengen tot 10. Verder kun je de marges veranderen zodat er meer woorden op elke afgedrukte pagina kunnen worden gezet. Bovendien kun je een document dubbelzijdig afdrukken en zo nog een besparen op je papiergebruik. De achterzijdes van bedrukte papieren kun je overigens ook prima als kladpapier gebruiken. Bovenal hoef je niet elk document eerst af te drukken voordat je het gaat lezen. Vaak lukt dit namelijk ook prima op een tablet of laptop. Indien je een document wilt delen met een ander kun je, om papier te besparen, dit verzenden door gebruik te maken van e-mail.

Besparen op het gebruik van toiletpapier en ander papier voor hygiënische doeleinden

Veel mensen vergeten dat voor het gebruik van papieren producten, zoals toiletpapier, tissues en papieren hand- en zakdoekjes, bomen verwoest worden en snelstromend water voor problemen kan zorgen in de gekapte gebieden. Door het gebruik van dit soort producten in huis zoveel mogelijk te beperken, bespaar je niet alleen de kosten ervan, maar ben je ook nog een erg milieuvriendelijk bezig.

In plaats van het reguliere toiletpapier kun je bijvoorbeeld gerecycleerd papier gaan gebruiken dat gemaakt is van gerecycled papier. Door het opnieuw gaan gebruiken van alternatieven die gemaakt zijn van textiel zullen je kosten eveneens dalen en zal tevens het milieu minder belast worden. Je zou bijvoorbeeld oude doeken kunnen gebruiken in plaats van papieren handdoeken en een gewone zakdoek als vervanging van de papieren exemplaren. Door dit soort kleine veranderingen snel door te voeren, zal het totale gebruik van papier eveneens snel teruglopen.

Overstap naar een e-reader

Als je een e-reader gaat gebruiken om boeken te lezen, dan is het niet langer nodig om papieren exemplaren aan te schaffen. Er zullen daardoor minder bomen gekapt hoeven te worden en de papierhoop zal eveneens slinken. Je kunt je oude boeken laten recyclen en deze vervangen voor e-books. Als je veel van lezen houdt, dan zul je versteld staan van de ruimte in je huis die ontstaan is op het moment dat je reguliere boeken hebt geëlimineerd. Indien je een tablet of een smartphone hebt, dan kun je verder nog papieren landkaarten en encyclopedieën de deur uit doen en de benodigde informatie opzoeken via speciale apps.

Conclusie

Op het moment dat je alle eerder genoemde stappen hebt gevolgd, zul je merken dat de hoeveelheid papier in je huis sterk zal zijn verminderd. Het betreft dan ook een solide plan, dat weliswaar de nodige tijd kost, maar zeer zeker de moeite waard zal zijn. Door helemaal papierloos door het leven te gaan, bespaar je zowel tijd als geld alleen door de in- en uitvoer van papierstromen in te dammen. Bovendien zal, zelfs wanneer je als enige in je directe omgeving, papierloos leven wel degelijk een groot verschil maken en het aantal gekapte bomen laten dalen.

 

Indien dat niet genoeg is voor je, dan kun je bedrijven ook aansporen om je voorbeeld te volgen en hen stimulansen om het gebruik van papier in te perken. Dit kunnen ze doen door rekeningen en andere post voortaan via de digitale weg te versturen en te ontvangen. Op het moment dat er steeds meer mensen de overstap maken naar een leven zonder papier kan met trots worden gesproken over een grote overwinning.

Ook interessant

Laat een antwoord achter

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.