Huishouden: efficiënt je woning opruimen met dit werkschema! - Rekening.be

Huishouden: efficiënt je woning opruimen met dit werkschema!

 

Soms laten vrienden je plotseling weten dat ze bij je op bezoek willen komen, juist als het lijkt alsof er een bom in je huis is ontploft. Maar ook als je je huis in tijden niet meer hebt schoongemaakt kan het nodig zijn dat je als een malle moet gaan schoonmaken voordat je bezoek arriveert. In de regel loop van dan rond als een kip zonder kop door je huis om alles wat je voor je gasten zichtbaar kan zijn af te stoffen en op te ruimen. Hoewel veel mensen het je niet eens zullen beoordeelden op de netheid van je huis (of dit wellicht niet eens opmerken) wil je doorgaans zelf niet dat je familie en/of vrienden je zien als een sloddervos.

Opruimen en schoonmaken met een wekschema

Op het moment dat je echter niet meer weet hoe je je huis op orde moet houden, zonder je plotseling in allerlei rare bochten te hoeven wringen, is het verstanding om gebruik te gaan maken van een schoonmaak- en opruimschema. Je hoeft dan immers niet meer als een malle aan de slag te gaan zodra er onverwacht bezoek dreigt te komen omdat je huis voortdurend redelijk opgeruimd en schoon zal zijn. Uiteraard moet je je dan wel aan het gemaakte schema houden.

Deel verantwoordelijkheden met huisgenoten voor minder stress

In een heleboel huishoudens wordt er schoongemaakt en opgeruimd door één persoon, gewoonweg omdat deze weet wat er al is gedaan en wat er nog gedaan dient te worden. Zodra er echter een werkschema op is gesteld kunnen ook andere huisgenoten een taak toegewezen krijgen, of een taak uit gaan voeren die nog gedaan moet worden. Bovendien zul je eenvoudiger kunnen ontspannen omdat veel mensen het gevoel hebben dat er nog dingen gedaan moeten worden als er geen goede planning is gemaakt. Een werkschema daarentegen kan gemakkelijk worden gevolgd en zal dus ook leiden tot ontspanningsmomenten wanneer alle taken uit zijn gevoerd voor die dag.

Efficiënter opruimen en schoonmaken met een werkschema

Indien je geen taken hebt gepland dan zullen veel taken vaak minder efficiënt uit worden gevoerd. Ook zul je veel tijd verspillen aan het bedenken wat er nog allemaal in huis opgeruimd en/of schoongemaakt dient te worden. Met een werkschema zal dit echter volkomen veranderen omdat je hiermee prima in kaart kunt brengen wat je dagelijkse taken zijn. Verder kun je deze planning eveneens goed afstemmen op de vaardigheden en de beschikbaarheid van de andere mensen die bij je in huis wonen.

Natuurlijk moet je er wel voor waken dat je niet afwijkt van het werkschema, bijvoorbeeld door taken uit te stellen. Zelfs als je een enorme hekel hebt aan schoonmaken, ongeacht wat daar de reden voor is, is het niet verstandig om je niet strikt aan het gemaakte schema te houden. Je dient dus de verleiding op taken naar een ander moment te verschuiven te overwinnen en direct de handen uit de mouwen te steken.

Opruim- en schoonmaakschema maken in simpele 7 stappen

  1. Bepaal de lengte van je werkschema
    Voordat je een lijst gaat opstellen met alle taken die gedaan dienen te worden, moet je bepalen hoeveel tijd je beschikbaar hebt om op te ruimen of schoon te maken. Zo kun je immers bepalen of je een schema voor een week, twee weken of zelfs een maand op moet stellen. De meeste mensen zullen echter de voorkeur geven aan een 4-weekse werkschema omdat je daarmee in staat zult zijn om zowel dagelijkse- als maandelijkse taken in te plannen. Het controleren van de rookmelders in huis hoeft bijvoorbeeld maar één keer per maand te gebeuren, terwijl de afwas elke dag opnieuw dient te worden gedaan.
  2. Maak een lijst van alle uit te voeren taken
    Vervolgens kun je een lijst gaan maken van alles wat je je kunt bedenken dat met opruimen en schoonmaken in en rondom je huis te maken hebben. Dit zal een persoonlijke lijst worden omdat ieder mens nu eenmaal in een ander huis woont, maar ook omdat iedereen uiteenlopende behoeften en beschikbare tijd heeft.
  3. Bepaal de frequentie van uit te voeren taken
    Om de frequentie bepalen die nodig is een elke afzonderlijke taak uit te voeren, moet je nagaan wat zonvol en redelijk is in je persoonlijke situatie. Indien je een vrijwel ongebruikte kamer hebt, dan is één per maand stof afnemen en stofzuigen meestal voldoende. Op het moment echter dat je in het bezit bent van huisdieren die veel haren verliezen, zal dit klusje in je woonkamer veel vaker (soms zelfs elke dag) uitgevoerd moeten worden. Er zullen overigens ook altijd bepaalde taken overblijven die je slechts één of enkele keren per jaar hoeft te doen. Dergelijke taken kun je dan bijvoorbeeld toewijzen aan een speciale planning voor een voor- en/of najaarsschoonmaak. Zo hoef je in deze seizoenen geen hele dag uit te trekken om dit soort taken gedaan te krijgen.
  4. Voer specifieke taken op vaste dagen uit·Indien er een dag in de week is waarop je het extreem druk hebt, en je dus geen enkel taak in kunt plannen, dan hoeft dat geen probleem te zijn. Zelfs wanneer dit twee dagen zijn, zul je daar alleen maar meer ontspannen door worden. Voorkom echter dat je alle taken in één of twee dagen (vaak de dagen dat je vrij bent van je werk) moet inplannen. Je moet een schema maken waar je mee efficiënt aan de slag kunt, maar ook waar je je goed bij blijft voelen.
  5. Geef huisgenoten ook een aantal eigen taken
    Bij voorkeur geef je een taak aan de persoon die daar het meest goed in is. Zo is het bijvoorbeeld niet redelijk om iemand die absoluut niet kan koken achter het fornuis te plaatsen om voor de bereiding van een maaltijd, terwijl een ander die niet over groene vingers beschikt in de tuin aan het werk te zetten.
  6. Maak een geschreven of afgedrukt werkschema
    Hoe je je werkschema vastlegt is geheel aan jezelf.  Je kunt bijvoorbeeld standaard werkschema’s downloaden vanaf het internet en dat aanpassen tot je ideale werkschema is ontstaan. Tegenwoordig is het heel eenvoudig om een digitaal sjabloon te gebruiken zodat je een heleboel tijd bespaard blijft. Vaak hoef je alleen het schema voor een hele maand nog maar af te drukken, zodat het met de hand schrijven ook tot het verleden kan gaan behoren.
  7. Blijf gemotiveerd om het werkschema te volgen
    Voor een heleboel mensen is het wellicht makkelijker gezegd dan gedaan om zich aan het werkschema te blijven houden en om gemotiveerd te blijven. Om gemotiveerd te blijven kun je bijvoorbeeld elke dag een bepaald geldbedrag in een potje stoppen indien je je taken niet (helemaal af hebt gemaakt. Dit geld zou je dan vervolgens kunnen sparen voor een noodzakelijk aankoop. Wanneer je, om wat voor reden dan ook, achterloopt op het gemaakte werkschema, dan kun je uiteraard dit werk ook inhalen in plaats van het uit te stellen of zelfs te wachten tot het de volgende keer op het werkschema verschijnt.

Hoe gebruik je een schoonmaak- en opruimschema?

Indien je een schema download van het internet, dan zul je dit in de regel op een aantal punten aan moeten passen. Uiteraard moet je een schema kiezen dat je kunt gebruiken met software die je in je bezit hebt, zoals Word of Excel. Je kunt er echter ook voor kiezen om een opruim- en schoonmaakschema zelf te maken, en eventueel online exemplaren als leidraad te gebruiken. Wanneer een taak uit is gevoerd dien je online en/of op papier aan te geven, bijvoorbeeld door de tekst te markeren, door te strepen of af te vinken. Op die manier voorkom je namelijk dat taken dubbel worden gedaan.

Verder kun je een uitbreiding van het schema maken met taken die gericht zijn op een meer grondige aanpak van bepaalde ruimtes in huis of het uitvoeren van minder frequente taken. Je kunt onder andere onder een kopje “keuken schoonmaken” aangeven wanneer je deze ruimte onder handen gaat nemen en welke taken er in welke week gedaan moeten worden, zoals het schoonmaken van de keukenkastjes, het ontdooien van de vriezer, het grondig reinigen van de oven en het afsoppen van de muren.

Houd rekening met de seizoenen

Om tijd te besparen zou je geneigd zijn om voor elke maand hetzelfde schema aan te houden. Hierbij ga je echter voorbij aan het feit dat je in bepaalde seizoenen meer vuil mee naar binnen brengt en in andere juist meer buiten leeft zodat het binnen wat schoner blijft. Om die reden is het goed om schoonmaak- en opruimschema’s te gebruiken die af zijn gestemd op de seizoenen en de weersomstandigheden. Op die manier zorg je er niet alleen voor dat je huis heel het jaar door op orde blijft, maar ook dat je je geen onnodige taken op je hals haalt. In de regel betekent dit dat je slechts wat kleine veranderingen aan hoeft te brengen in het vestaande werkschema.

Het schema wordt routine

Na enige tijd met een schoonmaak- en opruimschema gewerkt te hebben, zul je merken dat het lijkt alsof bepaalde taken tot je vaste routine zijn gaan behoren. Wanneer je bijvoorbeeld elke maandag je wekelijkse boodschappen in huis haalt, zul je een soort leegte ervaren op dagen dat dit, om een bepaalde reden, niet mogelijk was. Bovendien zul je al snel de voordelen van een dergelijk schema ontdekken en hier geen afstand meer van willen doen. Je weet immers precies wat op welk tijdstip moet gebeuren om je opgeruimd en schoon te houden. Je zorgen maken over de komst van bezoek, zelfs als dit niet van tevoren aan is gekondigd, zal dan ook al snel tot het verleden gaan behoren.

Zeker wanneer je naast het runnen van het huishouden ook nog een drukke baan hebt, kan een goede planning je veel tijd en ergernissen besparen. Je leert op deze manier namelijk je kostbare tijd effectief te gebruiken zodat er eveneens voldoende ontspanningsmomenten over kunnen blijven. Een schoonmaak- en opruimschema lijkt op het eerste gezicht dan wel een zware last, maar zal na verloop van tijd een handig hulpmiddel blijken te zijn in je drukke bestaan.

Conclusie

Door van te voren precies te weten wat je op welke dag allemaal aan huishoudelijke taken uit moet voeren, zal voor een heleboel mensen voor veel rust zorgen. Drukke dagen en volle agenda’s zorgen er immers maar al te vaak voor dat de taken in huis blijven liggen, snel even worden gedaan of zelfs een haastklus worden als er onverwacht iemand een kopje thee wil komen drinken. Voor de uitvoering van een dergelijk schema heb je overigens niet veel nodig alleen de nodige doorzettingskracht, motivatie en zelfdiscipline. Op het moment dat je eenmaal gewend bent aan het werken met een schoonmaak- of opruimschema wil je meestal gewoon niet meer anders. Je huis is immers op orde en je lichaam en geest kunnen eveneens voldoende tot rust komen. 

Ook interessant

Laat een antwoord achter

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.