Manieren om je niet langer overwerkt en vermoeid te voelen - Rekening.be

Manieren om je niet langer overwerkt en vermoeid te voelen

Het lijkt wel alsof iedereen op aarde overweldigd is en iedereen gelooft bezig te moeten zijn op het internet om elke seconde zo nutt8ig mogelijk te besteden. Indien je je ook overwerkt en/of overweldigd meent te voelen, dan dien je te stoppen met dit soort activiteiten en het luisteren naar de verhalen die je jezelf steeds weer voorhoudt met betrekking tot de invulling van je tijd, je werk en je leven. Om echter je gevoelens te veranderen, moet je je gedachten eveneens een andere richting op laten gaan. Je zou dan ook kunnen stellen dat het probleem dat je hebt ten aanzien overweldiging zich volledig in je hoofd bevindt.

De meeste mensen vergeten namelijk dat het leven zich in het heden afspeelt en dat het verleden en de toekomst niet echt van belang zijn. Beter leef je dus op dit moment en richt je je aandacht slechts op één ding tegelijk. Overweldiging bestaat dus eigenlijk niet en dient te worden beschouwd als een illusie of een verhaal dat mensen zichzelf voorhouden en hun een excuus biedt voor de dingen die ze niet willen doen toch hun doelen te kunnen bereiken of waarvan ze denken dat ze niet in staat zijn om deze te doen.

Ervoor kiezen om nu te leven en op één ding te focussen

Toch kun je er zeker voor kiezen om je leven op dit moment te leven en je aandacht slecht op één ding tegelijkertijd te richten. Op het moment dat je je de laatste tijd al overwerkt en overweldigd voelt, dan kunnen de tips die we hieronde4r voor je hebben verzameld je vast en zeker van pas komen.

  • Begin elke dag met de uitvoering van de meest lastige taak. Hierbij kun je jezelf bijvoorbeeld een tijdslimiet stellen van een half uur stellen en gewoon aan de slag gaan. In de regel is dat alles wat er nodig is om de klus geklaard te krijgen. Je dient dan wel gedurende de vooraf gestelde tijd met de betreffende taak bezig te blijven. Je zult merken dat je op die manier minder snel afgeleid bent en dat je minder tegen dit karweitje op gaan zien. Je zult immers vooruitgang weten te boeken en voor je het weet de volgende stap kunnen zetten om alle taken op je to do list af te werken.
  • Door proactief te zijn en je taken goed te organiseren, bijvoorbeeld door onnodige rommel eerst op te ruimen, kun je al een heleboel dingen elimineren en je goed gaan voelen. Een goede organisatie wil echter niet zeggen gaat niet dat je altijd moet steven naar perfectie; maar wel naar:
  • efficiëntie,
  • het verminderen van stress en rommel,
  • tijd- en geldbesparing,
  • het verbeteren van de algehele kwaliteit van je leven. 
  • Het vrijmaken van 15 minuten aan het eind van een werkdag om alvast een lijstje te maken met de drie belangrijkste uit te voeren taken voor de volgende dag.
  • Zorg ervoor dat je je energielevel goed in de hand houdt.  Alles om je heen is immers opgebouwd uit energie. Om positieve dingen aan te kunnen trekken in je leven, dien je te beginnen met het ontwikkelen van positieve energie. Zodra je in een positieve flow terecht weet te komen, heb je de sleutel tot de vooruitgang in handen en hoef je geen energie meer te richten op het vaststellen en elimineren van zaken uit het verleden, maar kun je je helemaal focussen op iets nieuws.
  • Je aandacht moet je altijd alleen maar richten op de dag van vandaag. Het maakt namelijk niet uit wat er gebeurt, ieder mens kan immers op een efficiënte wijze zich steeds op één dag richten. Pas wanneer je je aandacht ook gaat richten op dingen die gisteren zijn gebeurd en die morgen nog moeten worden gedaan, dan zal je leven een stuk ingewikkelder en overweldigender worden.
  • Door verder perfectionisme de kop in te drukken, zul je in staat zijn om verder te komen. Het is dan ook zaak om te stoppen met het steeds weer overdenken en het overmatig analyseren van alles wat er om je heen gebeurt en de dingen die je doet. Je kunt immers niet meer doen dan je uiterste best en vervolgens de zaak los te laten.  Een groot aantal creaties en uitvindingen zullen zelfs niet eens tot bloei komt omdat mensen te veel tijd nodig hebben om deze te overpeinzen en te weinig tijd nemen om zich werkelijk op de essentiële zaken te richten. Vervolgens zullen veel mensen, als ze eenmaal aan een taak beginnen, nooit tevreden zijn met het resultaat dat ze hebben geleverd. Net zoals bij overweldiging het geval is, is ook perfectie is een ware illusie.
  • Zet het gevoel opzij dat alles enorm belangrijk is want dat is niet zo. Zo kun je voorkomen dat je jezelf gaat overbelasten. Je moet dus leren om niet het belang van een heleboel zaken te gaan overdrijven en om nee te leren zeggen tegen anderen zodat je ?ja? kunt zeggen tegen zaken die jezelf aangaan. Je moet dus onder de knie krijgen om mee te gaan met de flow die jij het meest prettig vindt en die bij je past.
  • Tevens moet je je er van tijd tot tijd aan herinneren dat je de moeite waard bent. Voor dit doel zou je bijvoorbeeld een successenlogboek bij kunnen houden. Hierin noteer je dan alle dingen die je goed hebt gedaan en/of dingen waar je vooruitgang in hebt weten te boeken. Door je succesvol te voelen, zul je namelijk beter in staat zijn om de gewenste eindresultaten te visualiseren en uiteindelijk ook te bereiken.
  • Je moet jezelf leren om je voortdurend te kunnen blijven richt op de taak waar je op dat ogenblik mee bezig bent. Je moet je dus niet af laten leiden door dingen die om je heen gebeuren of die in je gedachten opborrelen. Wanneer je je aandacht kunt blijven richten op de taak die je onder handen hebt, kun je jezelf er eveneens aan blijven herinneren dat alles in orde komt omdat je productief zult zijn.
  • Wanneer je je perspectief gaat veranderen, en bijvoorbeeld even iets anders gaat doen, zoals een stukje wandelen, gaan verhuizen naar een andere omgeving of een andere functie gaan bekleden, dan kun je zaken plotseling in een heel anders gaan zien en vaak zelfs meer duidelijkheid creëren. Kortom: door zo nu en dan even van richting te veranderen, kun je een heel andere kijk ontwikkelen op bepaalde zaken.
  • Leer om op een juiste manier adem te halen. Op het moment dat je je immers bezorgd of angstig voelt, is het van groot belang om je geest te ontspannen en je te concentreren op je ademhaling. Op die manier zul je een verbinding kunnen vormen tussen je innerlijke en de dag van vandaag. Door rustig adem te halen en de tijd te nemen om de lucht diep in je lichaam te laten stromen, zul je je minder snel overweldigd of overwerkt voelen.
  • Maak tijd voor rust.   Luister voor begeleiding. We voorkomen dat je rustig om onze problemen te voorkomen. Wij geven de voorkeur afleiding, drukte en social media. Het is minder pijnlijk dan toe te geven dat we nodig zou kunnen hebben om iets anders of verandering doen.
  • Maak een lijst met de gedachten die in de loop van een dag in je opkomen. Je schrijft dan dingen op die je zou kunnen doen doen, maar ook die je wilt doen en die je zou moeten doen. Tevens noteer je goede ideeën en afleidende gedachten die in je hoofd opborrelen. Later op de dag kun je dan deze gedachten nog eens doornemen en de dingen afvinken die je toch niet belangrijk, nuttig of noodzakelijk vindt.
  • Veel mensen zijn zo perfectionistisch dat ze werkelijk alles zelf willen doen. Om niet overwerkt of overweldigd te raken, is het echter van cruciaal belang om goed te leren delegeren. Als je het je niet kunt veroorloven om hulp van buitenaf in te huren, dan dien je een manier te vinden om deze kosten wat te drukken. Alleen dan kun je de last op je eigen schouders wat verlichten en anderen het gevoel geven dat je hen nodig hebt.
  • Wanneer je lijden als een keuze gaat zien, dan neem je je levensweg in eigen hand. Je kunt er immers altijd voor kiezen om de hulp of ondersteuning van anderen in te roepen, of om juist dingen helemaal in je eentje op te knappen. Je besluit dus zelf wat en hoe je iets gaat doen en op welk moment dat gaat gebeuren. Je neemt ook zelf beslissingen over het blijven vasthouden aan bepaalde dingen, of deze juist laten gaan. Het gevoel van overweldiging is dus eigenlijk een soort verslaving en kan worden ge4zien als een illusie. Vaak wordt deze manier van denken en handelen dan ook gebruikt om een irrationele manier van leven te kunnen rechtvaardigen.
  • Verander je zelfbeeld van negatief naar positief. Je kunt immers beter niet uitgaan de gedachte dat iets nooit af zal komen, of dat je er niet in zult slagen om iets tot een goed einde te brengen. Beter kun je uitgaan van de vragen: “Wat kan er mis gaan?” “Heb ik misschien wat te veel hooi op mijn vork genomen” en je zelfvernietigende kritiek om te vormen in zoiets als: “Ik zal één ding tegelijkertijd af kunnen maken”. “Ik ben het gewoon waard om te slagen in mijn werk”. En zelfs: ‘Wat kan ik hiervan leren?’ Er zal immers steeds weer een nieuwe dag komen waarop je je zaken op orde kunt brengen zonder je te laten overdonderen.
  • Wanneer je voortdurend dankbaar bent voor de dingen die je op dit moment hebt, zul je minder snel geneigd zijn om hunkerend naar de toekomst uit te zien. Op het moment dat je focus altijd is gericht op zaken die je nu niet hebt, zul je nooit tevreden worden in de toekomst. En bovendien is het zo dat hoe meer je wilt, hoe meer overweldigd je je zult uiteindelijk gaan voelen.
  • Oordeel bovendien niet te snel en te streng over jezelf, maar geef jezelf regelmatig een pauze om even wat druk van de ketel te halen. Je bent immers ook maar een mens en er is dan ook geen enkele noodzaak om jezelf te vergelijken met wie dan ook. Je hebt namelijk zelf een aantal specifieke sterke punten en daarnaast ben jij de aangewezen persoon als het gaat om het bedenken van dingen die goed voor je zijn. Wanneer vandaag iets niet lukt, zal er bovenal morgen weer een nieuwe dag vol nieuwe kansen zich aandienen.
  • Beter laat je ook de gedachte los dat anderen je belangrijk moeten vinden. Mensen zien zichzelf echter graag als een klein onderdeel binnen een cultuur waarin je alleen goed kunt gedijen als je je belangrijk en nodig voelt. We leven immers vandaag de dag in een maatschappij waarin geld en roem je zal blijven achtervolgen. Veel mensen hebben om die reden dan ook de vreemde behoefte om populair te willen zijn. Dit is echter een enorme valkuil die mensen aanzet tot het blijven streven naar (soms onhaalbare) doelen, in plaats van zich steeds verder te ontwikkelen. Door echter deze keuze te maken zullen gevoelens van overweldiging en overwerkt zijn al snel de kop op kunnen steken.
  • Door de zorg voor jezelf hoog op je prioriteitenlijstje te plaatsen, zul je al snel geneigd zijn om je aandacht te richten op je persoonlijke problemen en zwakke punten. Helaas zal een groot deel van de rest van de wereld dat vervolgens ook gaan doen en je eigen woorden gaan gebruiken om je te vertellen hoe je zaken aan moet gaan pakken. Je moet om die reden dan ook zelf het heft in handen nemen en goed voor jezelf zorgen. Hierbij is het van groot belang om tegenover anderen jezelf op de juiste manier te uiten en hen te vertellen dat je uniek bent en dat je leeft om plezier te maken en dit tevens over te dragen op anderen. Op die manier zul je je altijd in weten te dekken tegen mensen die erg kritisch over je willen spreken.
  • Wanneer je een gezonde levensstijl erop nahoudt, dan zul je (do00r middel van veel oefening) optimaal in actie kunnen komen. Door gewoon te beginnen met bijvoorbeeld drie hoofdmaaltijden per dag te eten en er dus geen enkele over te slaan als je het erg druk hebt, is de eerste stap al snel gezet. Hierbij is het verder zaak dat je kiest voor goede voeding en voldoende nachtrust (en deze zeker niet inruilen voor extra werktijd). Voldoende slaap zal er namelijk voor zorgen dat je je beter kunt concentreren en meer duidelijkheid kunt scheppen in de dingen die je op een dag allemaal moet doen.
  • Als je dingen doet die je leuk vindt en waar je plezier in hebt, bijvoorbeeld wanneer je je favoriete boekhandel of koffieshop een bezoekje brengt, een goede vriend belt, je geniet van het mooie weer of een stukje natuurschoon, dan zal het gevoel van overwerkt zijn of je overweldigd voelen minder snel de kop op kunnen steken. Deze gevoelens zullen immers worden onderdrukt door een gevoel van tevredenheid en vreugde.
  • Kies een bepaalde dag in de week, bijvoorbeeld zondag, om iets leuks te gaan doen. Op die dag dien je jezelf alle tijd en ruimte te geven om te kunnen spelen, te ontspannen en te genieten. Zo zul je namelijk in staat zijn om je energielevel weer aan te vullen en zelfs een inhaalslag leveren ten aanzien van je slaap. Door tijd vrij te maken om te lachen en plezier te maken, zullen je lichaam en geest ook de tijd krijgen om zich te herstellen en zich opnieuw op te laden voor de komende van de chaos die het dagelijks leven met zich meebrengt.
  • Wanneer je je gul opstelt tegenover anderen, zoals wanneer je een extra grote fooi geeft aan een taxichauffeur of en serveerster, je vrijwilligerswerk gaat doen of iemand een schuld kwijtscheldt als dat mogelijk is, dan zal je geest vrij kunnen worden gemaakt en ervaar je een ongelooflijk goed gevoel omdat je de wereld een klein beetje hebt weten te maken. Eigenlijk zou je kunnen stellen dat je niet echt hebt geleefd totdat je iets hebt gedaan voor een ander die je hier niets voor hoeft terug te doen.
  • Maak tijd om persoonlijk contact te leggen en te onderhouden met anderen. Het leven is namelijk veel meer dan alleen het verzenden van digitale berichten. In sommige gevallen kan zelfs de boodschap die je wilt brengen, (deels) verloren gaan in het medium dat je gebruikt. Je doet er om die reden goed aan om zo nu en dan een digitale pauze in te lassen en meer tijd te besteden aan persoonlijke contacten met mensen die belangrijk voor je zijn.
  • Indien je meer tijd door gaat brengen met de juiste mensen, zoals personen waar je veel van houdt, van geniet, die je waardeert of die je aan kunnen moedigen om jezelf steeds weer verder te verbeteren op een gezonde en uitdagende manier. Dit soort mensen zijn de aangewezen personen die ervoor zorgen dat je je goed voelt in je leven en die je niet alleen zullen nemen zoals je bent, maar je eveneens onvoorwaardelijk zullen omarmen en om je zullen geven om wie je bent.

Tegen de cynici, die zouden kunnen zeggen dat de hierboven genoemde lijst met ideeën te lang is en dus minder geschikt zou zijn om het gevoel van overweldiging te kunnen verminderen, zijn er in feite maar twee stappen die genomen dienen te worden om van start te kunnen gaan, te weten:

  1. Bepaal wat het meest belangrijk voor je is.
  2. Elimineer zoveel mogelijk dingen die er eigenlijk niet toe doen.

Op het moment dat je dit is gelukt, dan zul je een stuk beter in staat zijn om de eerder genoemde tips toe te passen en ondersteuning te vinden bij het in de praktijk brengen van deze twee stappen op allerlei verschillende vlakken in je leven.

Ook interessant

Laat een antwoord achter

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.