Welke beslissingen vind je het meest lastig om te nemen? - Rekening.be

Welke beslissingen vind je het meest lastig om te nemen?

Tijdens een sollicitatiegesprek kan je gevraagd worden: “Wat zijn de meest lastige beslissingen om te nemen in je functie?” of “Heb je ooit een echt moeilijke beslissing op het werk moeten maken?? Op dit soort vragen kun je echter geen goed of slecht antwoord geven. Een werkgever zal dergelijke vragen echter stellen als je gaat solliciteren voor een nieuwe baan, maar ook als je promotie wilt maken, gewoon omdat hij, of zij, wil beoordelen op welke manier je zult reageren als je een moeilijke beslissing moet nemen of je in een lastige situatie verzeild raakt. Het is immers van belang dat je in staat bent om met dergelijke voorvallen om te gaan. Daarnaast zal een werkgever op deze manier kunnen achterhalen wat voor soort beslissingen die je moeilijk vindt om te nemen. Kortom: dit soort gedragsvragen worden doorgaans gesteld om te ontdekken hoe je met bepaalde situaties omgaat. De logica achter dit soort vragen is dat de manier waarop je je hebt gedragen in het verleden een goede basis is voor het doen van een voorspelling van je toekomstige gedragingen.

De beste manieren te antwoorden op lastige vragen

Bij het beantwoorden van deze vragen is het goed dat je één of twee concrete voorbeelden van een moeilijke situatie geeft waarmee je in het verleden geconfronteerd bent op het werk. Daarna vertel je je gesprekspartner tijdens het sollicitatiegesprek welke beslissingen je moest nemen om de situatie op te lossen. Een paar van de meest uitdagende beslissingen die mensen in het midden- en het hoger management moeten nemen zijn onder andere:

  • Beslissingen die een vervelend einde kennen, zoals een ontslag zelfs als dit vanwege de economische situatie noodzakelijk is geworden
  • Het aanzeggen van ontslag aan medewerkers die het weliswaar goed bedoelen, maar die incompetent zijn.
  • Beslissingen die vervelend eindigen in een geval van een promotie die aan een andere kandidaat wordt toegekend
  • Beslissingen om te gaan bezuinigen op een bepaalde uitkering van de werknemers die in verleden gebruikelijk waren, zoals vakantiegeld, zelfs als dit de enige manier is voor het bedrijf om financieel weer stabiel te worden.

Je wilt echter altijd overkomen als zelfverzekerd tijdens een sollicitatiegesprek en laten zien dat je in staat bent om belangrijke beslissingen te nemen op een kalme en rationele manier. Het is dus zaak dat je geen voorbeelden noemt die je neer kunnen zetten als besluiteloos of onzeker. Verder dien je je antwoorden positief te houden ( ?Zelfs bij een moeilijke beslissing om een bepaalde werknemer te ontslaan, heb ik op een uiterst professionele manier gehandeld en heeft dit besluit uiteindelijk geleid tot verbetering van de efficiëntie en productiviteit van de afdeling”).

Welk antwoord geef je op deze vraag?

Welk antwoord je geeft is echter niet van groot belang, wel dien je ervoor te zorgen dat je altijd specifiek bent. Je geeft bijvoorbeeld precies aan wat je deed, hoe je dit hebt gedaan en op welke manier je moeilijke beslissing uiteindelijk voordeel op heeft geleverd voor je team en je werkgever. De beste manier om je voor te bereiden op vragen waar je een specifieke gebeurtenis en acties naar voren moet halen, zal van je vragen om van tevoren goed je geheugen op te frissen. Dit kun je doen door je CV door te nemen en na te denken over een aantal bijzondere situaties waar je mee te maken hebt gehad of projecten die je hebt uitgevoerd. Deze kun je immers gebruiken om je antwoord te visualiseren. Je gesprekspartner zal je antwoord immers graag ondersteunt zien met verhalen van momenten waarop je met succes een moeilijke situatie op heb weten te lossen.

Voorbeelden van correcte antwoorden

  • Beslissingen nemen binnen een team kan behoorlijk moeilijk zijn, alleen al omdat deze beslissingen meer tijd en een bewuste communicatie vereisen tussen de verschillende teamleden. Zo was ik bijvoorbeeld bezig met een teamproject, toen mijn collega?s en ik een aantal keuzes dienden te maken over de manier waarop we ons beperkt budget het beste konden gaan gebruiken. Deze beslissingen waren echter vrij snel genomen omdat het team had geleerd om tijdens groepsgesprekken effectief te communiceren met elkaar en op die manier tot een beslissing te komen. Uiteindelijk hebben we dan ook de beste beslissingen voor het team gemaakt.
  • Als manager zijn de moeilijkste beslissingen om te nemen het aanzeggen van een ontslag. Voor het nemen van deze moeilijke beslissingen, denk ik altijd goed na over wat het beste is voor het bedrijf en mijn medewerkers. Hoewel ik het absoluut niet leuk vind om dit soort keuzes te maken, weet ik dat ik ze niet uit de weg uit kan gaan en dat ze dit deel uitmaken van mijn werk. Een paar jaar geleden moest ik sommige werknemers als gevolg van het economische klimaat hun ontslag aanzeggen. Dit was een moeilijke beslissing die uiteindelijk wel noodzakelijk was om het welzijn van het bedrijf en de rest van de werknemers te kunnen garanderen.
  • Ik vind dat de moeilijkste beslissing om te maken als ik moet kiezen tussen sterke teamleden die zich aan hebben gemeld voor een promotie. Er zijn momenten geweest dat, hoewel ik persoonlijk de ene persoon beter vond dan de andere, ik toch voor de andere persoon heb gekozen op basis van zijn potentieel om de verantwoordelijkheden van hun nieuwe functie op zich te nemen. Soms moest ik eveneens vaker jongere werknemers bevorderen, in plaats van personeel dat al een geschiedenis op heeft gebouwd, simpelweg omdat ze meer bedreven zijn in het gebruik van technologie en meer bereid zijn om te werken. Het is nooit gemakkelijk, maar uiteindelijk moet je toch na dienen te denken over wie het meest effectief en productief zal zijn in de nieuwe functie.

 

Ook interessant

Laat een antwoord achter

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.